Badhoevedorp,
06
oktober
2023
|
11:00
Europe/Amsterdam

Feestelijke inaugurele vlucht met gloednieuwe Corendon Boeing 737 MAX 9

Het vertrek van de eerste commerciële vlucht van de gloednieuwe Boeing 737 MAX 9 van Corendon Dutch Airlines wordt feestelijk gevierd. Op zaterdagochtend 7 oktober om 07.00 uur lokale tijd vertrekt de PH-CDP vanaf Schiphol met als bestemming het Griekse eiland Lefkas. Het bijzondere moment wordt feestelijk gevierd aan de gate op luchthaven Schiphol, in het bijzijn van Corendon-oprichter Atilay Uslu, management, crew en klanten. De PH-CDP zal meerdere keren per week naar verschillende bestemmingen in Griekenland, Spanje en Turkije vliegen. 

Cheezzz 
De nieuwe toestellen worden geïntroduceerd met een nieuwe livery. De rode staart met haar gouden bies is doorgetrokken op een groot deel van de romp en het Corendonrood loopt door tot aan de buik. Op de onderkant is ook het logo groot afgebeeld en daardoor goed zichtbaar vanaf de grond. Op de staart is op elke zijde een deel van de naam Cor of Don afgebeeld. Een instagrammable twist is dat op de winglets aan de binnenzijde de tekst “Cheezzz” is aangebracht.

Quote Atilay Uslu 
Atilay Uslu, oprichter van Corendon, is enthousiast over de nieuwste aanwinst van de vloot: "Met de komst van de nieuwe Boeing 737 MAX 9 markeren we weer een mijlpaal voor Corendon Dutch Airlines. Met dit nieuwe type vliegtuig bieden wij onze passagiers meer comfort en realiseren we tegelijkertijd minder impact op het milieu dan met onze oudere 737-800 toestellen. We kijken ernaar uit om onze reizigers aan boord van dit geavanceerde vliegtuig te verwelkomen."

Volledig nieuwe vloot 
De nieuwe MAX 9 is het eerste toestel waarmee Corendon Dutch Airlines haar huidige vloot vernieuwt. De overige twee nieuwe vliegtuigen worden naar verwachting medio november en in januari volgend jaar geleverd. Daarmee zal begin volgend jaar de volledige vloot zijn vervangen door gloednieuwe Boeing 737 MAX 9's.

Groter, zuiniger en stiller (in vergelijking met de 737-800) 
De Boeing 737 MAX 9 biedt plaats aan 213 passagiers, wat 24 zitplaatsen meer betekent dan de 737-800. Daarnaast is de verwachte noise footprint van het vliegtuig 40% kleiner dan zijn voorganger. Dankzij de nieuwe motor en de verbeterde aerodynamica liggen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot volgens de berekeningen van Boeing gemiddeld zo’n 14% lager. De 737 MAX heeft een vliegbereik van 6.500 kilometer, wat circa 19% toename betekent ten opzichte van de 737 Next Generation. Dit wordt mogelijk gemaakt door de dubbele winglets aan het einde van de vleugel, die zorgen voor een grotere opwaartse kracht door een perfect evenwicht. 

Meer weten? Bekijk welk type vliegtuigen Corendon heeft.